Cookies ger oss information om hur du använder sajten, så att vi kan förbättra upplevelsen för dig. Läs mer om cookies.

En väntsal idag ska innehålla ett visst basutbud enligt en gemensam överenskommelse i transportbranschen för fylla den funktion som resenären efterfrågar på sin resa och för att miljön ska vara trygg och trivsam att vistas i.

Basen är enkel och består i korthet av sittplatser, papperskorgar, hänvisningsskyltning och trafikinformation.

Varje stationsfastighetsägare får själv välja inredning till sin väntsal, men den ska vara hel och ren och naturligtvis uppfylla de lagar och regler som finns kring säkerhet och tillgänglighet. Hur man sedan väljer vilka komponenter som ska adderas till väntsalen är upp till er. Det är vad vi kallar för en plustjänst. Det är era behov som styr och tjänster kan adderas till väntsalen om ni efterfrågar det.

Stationsklasser

  1. En mycket stor station på mycket starkt trafikerade stråk i centrala lägen som har ett brett kommersiellt utbud samt flertalet kring- och servicetjänster. Stationen har ett stort flöde av resenärer från samtliga trafikslag (exempel Stockholm).
  2. Stor station på mycket starkt trafikerade stråk i centrala lägen där alla typer av resenärer finns. Platsen har mycket hög resenärsservice och stor kommersiell verksamhet (exempel Uppsala).
  3. Stor station på trafikerade stråk i centrala lägen där alla typer av resenärer finns. Stationen har utvecklad resenärsservice och blandad kommersiell verksamhet (exempel Hässleholm).
  4. Mellanstor station på mycket trafikerade stråk i mellanstora orter där alla typer av resenärer finns. Stationen har begränsad resenärsservice och mindre eller ingen kommersiell verksamhet (exempel Alvesta).
  5. Mindre, ofta regional station på mindre trafikerade stråk på mindre orter. Den som besöker stationen är ofta pendlare och stationen har begränsad resenärsservice och mindre eller ingen kommersiell verksamhet (exempel Arvika).
  6. Liten station eller hållplats på lågt trafikerade stråk på små orter. Stationen har låg resenärsservice och ingen kommersiell verksamhet (exempel Duved).

Har du frågor som rör trafikföretag?

Kontakta Magnus Nicklasson
Telefon: 040-664 28 33
Mobil: 070-985 10 40
magnus.nicklasson@jernhusen.se